Kostholdsråd for deg som har dårlig passasje i mage-tarm kanalen

Trange partier i tarmen kan ha ulike årsaker. Etter operasjon kan det oppstå arr vev som gir forsnevringer i tarmen. Tøyeligheten i tarmen kan også være endret etter tidligere behandling og partier av tarmen kan ha blitt stive. Hos noen vokser kreften slik at den forårsaker dårlig passasje. I slike tilfeller skal du være forsiktig med mye fiber og trevlet mat.

Generelle råd

  • Spis hyppige måltider dersom du ikke klarer så mye mat om gangen. Fem til seks måltider kan være nødvendig.
  • Tygg maten godt. Hvis maten er findelt når den kommer ned i magen, er det mindre risiko for at det oppstår forstoppelse og smerter. Unngå å svelge mat som ikke lar seg gjennomtygge og findele. Spytt heller ut.
  • Spis matvarer som kan moses med gaffel. De er ofte lettest å fordøye, selv om du ikke moser dem.
  • Drikk rikelig, gjerne 2 liter per døgn. Drikk fortrinnsvis næringsrike drikker (f.eks., melk, juice, nektar, drikkeyoghurt, suppe, kakao, saft, brus, lettøl)
  • Forsøk å spise så variert som mulig. Hvis du spiser ensidig kost eller sliter med dårlig matlyst, kan det være lurt å ta en multivitaminmineral tablett.
  • Ta kontakt med lege dersom du merker tendens til forstoppelse.

Matvarer som kan gi knipesmerter eller stopp i tarmen

  • Grønnsaker med kraftig skall f.eks., erter og mais. Tomat og agurk kan skrelles.
  • Trevlete matvarer som f.eks., asparges, stangselleri, brokkolistilker og rabarbra.
  • Aspargestoppene, margen i brokkolistilkene og blomsterstanden kan spises når den er godt kokt.
  • Frukthinnene av sitrusfrukter (bruk heller juicen).
  • Fruktskall og kjerner som bringebær og fiken i større mengder. Skrell frukten, også druene.
  • Tørket frukt som f.eks., fiken, dadler og rosiner i større mengder.
  • Nøtter, mandler, kokos og popkorn i større mengder.
  • Helt kjøtt som er trevlet eller inneholder sener. Tygg helt kjøtt godt.
  • Tungfordøyelig mat som sopp, krabbe og reker i større mengder.

Noen matvarer kan være mer gassdannede enn andre 

  • Kål, erter, bønner, løk og reddik. Kokte grønnsaker er bedre enn rå.
  • Kullsyreholdige drikker
  • Sorbitol (søtningsstoff)
  • Større mengder frukt
  • Tyggegummi (svelging av luft når man tygger)